PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
PELICAN tápají. Tohoto pocitu jsem nemohl zbavit už během poslechu minulého alba „City Of Echoes“ z roku 2007, které však časem svoje kvality přeci jen prokázalo, ale novinka je dokonalým naplnění rčení: „Kde nic není, ani smrt nebere“. Instrumentální pětice z Chicaga sice nedostatkem tvůrčí potence netrpí, o čemž svědčí jednak letošní, taktéž značně rozpačité minialbum „Ephemeral“ anebo obhrouble znějící projekt TUSK, na jehož realizaci se členové PELICAN podílejí. Právě na „Ephemeral“ zcela logicky nové album „What We All Come To Need“ navazuje a definitivně potvrzuje to, co na krátké ploše EP nebylo tak úplně patrné.
Tím je míněna až nepříjemně často na povrch plovoucí kompoziční bezradnost a bezvýsledné přešlapování na místě. Je sice pozitivní, že Američané na „City Of Echoes“ konečně našli pevnou půdu pod nohama a cestě započaté na tomto albu i nadále neochvějně věří, ale o jejím směru už nastávají nemalé pochybnosti. Když se PELICAN na předešlé desce snažili odklonit od uniformního stáda spíše jemněji znějících post-rockových kapel za cenu zahuštění a výrazného přitvrzení zvuku, šlo to ruku v ruce s tvůrčími skladatelskými nápady. Rok 2009 je v jejich podání bohužel jen odvarem úspěšnějších skutků minulých. Deska jako by jen reinkarnovala zdařilé starší motivy, snažila se vytlouct další kapitál z důvěry ve stabilizaci vlastního hudebního směřování a ve svém konečném výsledku však na rozdíl od minulosti jen plavala po povrchu. Přitom povedených nápadů by se i nyní našlo celkem dost, jen se bohužel často ztrácejí v záplavě nudných a nic neřešících častí a nezřídka i celých skladeb. Melodie úvodní „Glimmer“ bych si v akustickém provedení dokázal velmi jednoduše představit i u táborového ohně. V tomto případě to však neznamená chválu, jako spíše poukázání na fakt, že PELICAN se tentokráte snaží navodit tu „správnou“ atmosféru až příliš průhlednými a banálními prostředky. Zvuk převážně ostře riffujících kytar a hluboké basy se už stal (a i nadále zůstává) poznávacím znamením této skupiny, ale díky absenci poutavých a nápaditých prvků z něj po většinu hracího času zůstává jen ohlodaná a pohozená psí kost, které si všimnete, jen když se jí na chodníku chcete vyhnout.
Být však příliš příkrý k albu jako k celku by bylo možná až příliš nespravedlivé. Když se ve čtvrté v pořadí „Specks Of Light“ objeví výraznější náznaky pestřejších aranžmá a řekněme, že košatější práce se strukturou skladby, je to kromě všeho ostatního i důvod k povzdechnutí nad sporadickým výskytem podobně potěšujících momentů. V tomto trendu ještě víceméně úspěšně pokračuje i následující „Strung Up From The Sky“, která však rovněž doplácí na ředění dobrých nápadů nudným a vycpávkovým bahnem v podobě z mého pohledu bohapustého riffování.
Závěrečná píseň, s tak trochu symbolickým názvem „Final Breath“, přináší na poměry PELICAN i netradiční prvek – vokál. Pomalá píseň, jejíž kostru tvoří jednoduchá a lehce zapamatovatelná melodie, nabízí po předchozích minutách strávených ve společnosti převážné nudy a plytkosti jakés takés oživení, které však přichází pozdě. Má-li však příjemný hlas Allena Epleyho (LIFE AND TIMES, SHINER) být alespoň malinkým světýlkem naděje, tak by bylo možná ještě trochu předčasné lámat nad PELICAN hůl. Navíc bych kapele onen „poslední dech“ určitě nepřál, jen by to však z mého pohledu chtělo opět výrazněji popřemýšlet nad tím, co dál a jak dál.
Slovy klasika album "prázdné, jak ústa staré ženy". PELICAN sklouzli do fádnosti, průhlednosti a nudy. Ložisko jejich stylu se ukázalo být velmi rychle vyčerpáno a situaci nezachrání ani několik renomovaných hostů.
5 / 10
Trevor De Brauw
- kytara
Bryan Herweg
- basa
Larry Herweg
- bicí
Laurent Schroeder-Lebec
- kytara
+ hosté:
Greg Anderson (SUNN O))) )
Aaron Turner (ISIS)
Ben Verellen (HARKONEN, HELMS ALEE)
Allen Epley (THE LIFE AND TIMES, SHINER)
1. Glimmer
2. The Creeper
3. Ephemeral
4. Specks Of Light
5. Strung Up From The Sky
6. An Inch Above Sand
7. What We All Come To Need
8. Final Breath
What We All Come To Need (2009)
Ephemeral (EP) (2009)
City Of Echoes (2007)
The Fire In Our Throats Will Beckon The Thaw (2005)
Live In Chicago (DVD) (2005)
Australasia (2003)
Pelican (EP) (2003)
Tradičně největší zajímavostí produkce kapely PELICAN je absence zpěvu. Toto pravidlo však na novém albu neplatí úplně, neboť v poslední „Final Breath“ se zpěv překvapivě objeví a nezní vůbec špatně. Většinu alba ovšem vyplňují instrumentálky, které není lehké od sebe rozlišit. PELICAN točí podobné postupy stále dokola a po dvaceti minutách „What We All Come To Need“ se dostavuje nuda. Minulé album naznačilo, že PELICAN opustí rozvrzané post-rockové šmrdlání a vrhnou se na obyčejný hutnější rock, ovšem nová deska tento příslib zase tolik neplní a jemné melancholické motivy dostávají opět prostor. „What We All Come To Need“ není nic zázračného, ale ani nic zavrženíhodného. Jestliže uvedený zpívaný kousek je naťuknutí posluchačů, zdali do budoucna pokračovat se zpěvem, tak za mě říkám, že ano.
přesně tak, tápají ;))
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.